تاثیر خواب بر بیماری ام اس

تاثیر خواب بر بیماری ام اس و بهبود کیفیت خواب در ام اس

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و همه عضلات خود را به آسانی با یک وسیله تقویت کنید.

در مبحث تاثیر خواب بر بیماری ام اس باید بگوییم هنگامی که افراد دچار این بیماری می‌شوند، به دلیل تغییرات و خستگی زیاد میزان خواب آن‌ها کم می‌شود. بیماران ام اس الگوی خواب منظمی ندارند که این موضوع علاوه‌بر تأثیر منفی بر حال بیماران، با اختلالات هورمونی هم همراه خواهد بود. در بیماری ام اس سیستم عصبی مرکزی و عملکرد بین مغز و نخاع با اختلال مواجه می‌شود. در این بیماری سیستم ایمنی بدن فرد به میلین یا غلاف محافظ رشته‌های عصبی حمله می‌کند و باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود. در ادامه در مجموعه ی فنر ورشی ففو به بررسی عوامل و تاثیر خواب بر بیماری ام اس می‌پردازیم.

بیماری ام اس چیست؟

به بیماری سیستم عصبی که یک حالت خودایمنی در بدن ایجاد می‌کند و سیستم ایمنی بدن فرد به‌اشتباه به بافت‌های طبیعی بدن حمله می‌کند، بیماری ام اس می‌گویند. هدف‌اصلی سیستم‌ایمنی در بیماری ام اس، غلاف میلین رشته‌های عصبی است. براثر آسیب رسیدن به لایه محافظ میلین و تخریب‌شدن آن، در تکانه‌های الکتریکی بین مغز و دیگر قسمت‌های بدن اختلال ایجاد می‌شود.

انواع بیماری ام اس

قبل از اینکه تاثیر خواب بر بیماری ام اس را بررسی کنیم، لازم‌است ذکر کنیم که بیماری ام اس به سه دسته به شرح زیر تقسیم می‌شود:

  • ام اس عودکننده – فروکش‌کننده
  • ام اس پیش‌رونده اولیه
  • ام اس پیش‌رونده ثانویه

تاثیر خواب بر بیماری ام اس

عوامل تاثیرگذار بر بیماری ام اس؛ تاثیر خواب بر بیماری ام اس

در ادامه قصد داریم عواملی که بیماری ام اس را تشدید می‌کنند بررسی کنیم. ناگفته نماند اگر در بیماران مبتلا ام اس این عوامل کنترل شوند، تا حد زیادی می‌توان از عود بیماری جلوگیری کرد. عوامل تاثیرگذار بر بیماری ام اس عبارت‌اند از:

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و ماهیچه کف لگن و کشاله ران خود را تقویت کنید.

همچنین بخوانید  تأثیر ورزش بر روی سلولیت | تمریناتی تأثیرگذار در کاهش سلولیت

1. عفونت

عفونت‌های ویروسی، قارچی و باکتریایی می‌توانند باعث تشدید بیماری ام اس شوند. استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و تزریق واکسن آنفولانزا با تأیید پزشک می‌توانند از ابتلا به عفونت‌ها تا حد زیادی جلوگیری کنند.

2. کمبود ویتامین D

کمبود ویتامین D در بدن بیماران ام اس، بیماری آن‌ها را تشدید می‌کند. با انجام آزمایش‌های روتین و مصرف مکمل‌های دارویی می‌توانند این کمبود را جبران کنند.

3. استرس

یکی از معضلات زندگی همه افراد استرس است که شاید نتوانیم به طور کامل بر آن غلبه داشته باشیم. استرس برای بیماران ام اس یک محرک قوی است که باعث عود بیماری تا دوبرابر می‌شود. تغذیه درست، مراقبه یا مدیتیشن و ورزش‌کردن تا حد زیادی می‌توانند استرس را کم کنند. عامل دیگر که به کاهش استرس کمک می‌کند، خواب کافی است. داشتن الگوی مناسب خواب و خواب به‌اندازه، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. به‌جرات می‌توانیم بگوییم تاثیر خواب بر بیماری ام اس کاهش استرس و تقویت سیستم عصبی است.

انواع بی‌ خوابی و تاثیر خواب بر بیماری ام اس

توجه داشته باشید که انواع بی خوابی در بیماری ام اس سه نوع است. این سه نوع عبارت‌اند از:

  • بی‌خوابی اولیه: در بی‌خوابی اولیه بیمار سخت می‌تواند بخوابد و دلیل آن درد نوروپاتیک یا داروهای خاص است.
  • بی‌خوابی میانه: در بی‌خوابی میانه بیدارشدن در طول شب است که بعد از آن دیگر نمی‌توانند بخوابند و دلیل آن شب‌ادراری و اسپاسم عضلانی است.
  • بی‌خوابی نهایی: در بی‌خوابی نهایی که بیماران خیلی سریع بیدار می‌شوند و علت بی‌خوابی آنها هنوز مشخص نشده است.

تاثیر خواب و الگوی خواب بر بیماری ام اس

تاثیر خواب و الگوی خواب بر بیماری ام اس

باتوجه‌به اینکه محل تأثیرگذاری بیماری ام اس بر سیستم عصبی است، باعث برهم‌زدن الگوی خواب در بیماران می‌شود. یکی از عواملی که باعث عود بیماری ام اس می‌شود استرس است. با تغییر سبک زندگی و دورشدن از عوامل استرس‌زا می‌توان آن را بهبود بخشید. تاثیر خواب بر بیماری ام اس این است که به رفع استرس کمک می‌کند. اگر بیمار با کم‌خوابی یا اختلال خواب مواجه باشد؛ علاوه‌بر استرس، خستگی هم تشدید می‌شود. ناگفته نماند که بیماران ام اس در طول دوره بیماری با اختلالات خواب مواجه هستند و اگر استراحت و خواب کافی نداشته باشند؛ دچار خستگی، بی‌حوصلگی و تشدید بیماری آن‌ها می‌شود.

همچنین بخوانید  تفاوت کاهش وزن و کاهش سایز چیست؟

تاثیر خواب بر بیماری ام اس نتیجه مثبتی خواهد داشت به شرطی که بیمار بتواند الگوی منظمی برای آن ایجاد کند. بی‌اختیاری ادرار در طول شب و افسردگی عواملی هستند که باعث اختلالات خواب در بیماران ام اس می‌شوند. نداشتن خواب کافی با بی‌خوابی باعث عود بیماری می‌شود. اتاق خنک و آرام، نوشتن چک‌لیست کارهایی که باید انجام دهند، دستشویی رفتن قبل از خواب و مصرف داروی خواب‌آور با مشورت پزشک و در نهایت برای رسیدن به یک الگوی مناسب خواب همگی کمک می‌کنند تا بیمار مبتلا به ام اس بتواند وضعیت خواب خود را بهبود دهد. کنترل بیماری و جلوگیری از عود شدن آن همگی تاثیر خواب بر بیماری ام اس هستند.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم شما را با تاثیر خواب بر بیماری ام اس آشنا کنیم. در افراد مبتلا به ام اس لازم است که یک الگوی خواب مناسب داشته باشند. خواب مناسب حتی به بهبود اختلالات هورمونی هم کمک می‌کند. استراحت و خواب کافی، خستگی را در بیماران کاهش می‌دهد و در طول روز انرژی بهتری دارند. اگر علائم بی‌خوابی در بیماران ام اس تشدید شد، توصیه می‌کنیم که با پزشک مشورت کنند تا در کنار راهکارهای گفته شده، راهکار درمانی مؤثر هم انجام شود.

در آخر خوب است بدانید ورزش کردن نیز تأثیر زیادی بر روی خواب در بیماری ام اس دارد. بهتر است برای خواب بهتر، تمریناتی را متناسب با خود انجام دهید. اگر زمان کافی ندارید پیشنهاد ما به شما، ورزش در خانه است. با وسیله ورزشی ففو می‌توانید تجربه‌ی تمرینات ورزشی متنوع و راحت را داشته باشید.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و سینه های خود را حجیم و سفت کنید.

بدون دیدگاه

ارسال نظر

ایمیل شما نزد ما ایمن است و به نمایش گذاشته نخواهد شد.

18 + = 20

  • logo-samandehi