تمرین‌های ایزوکنتیک، ایزومتریک و ایزوتونیک

تمرین‌های ایزوکنتیک، ایزومتریک و ایزوتونیک را مقایسه کنید.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و همه عضلات خود را به آسانی با یک وسیله تقویت کنید.

درصورتی‌که به دنبال مفاهیم جدید و جذاب ورزشی بوده‌اید حتماً کلمات ایزوکنتیک، ایزومتریک و ایزوتونیک به گوش شما خورده است. با وجود این که هر سه این کلمات از لحاظ ظاهری به هم شبیه هستند؛ ولی تفاوت‌هایی هم بین آن‌ها وجود دارد. جدای از اسامی تمرینات، اینکه چه تمریناتی را انجام می‌دهید و آیا این تمرینات برای شما کارآمد و مفید هستند یا نه بسیار حایز اهمیت است. عده‌ای از ورزشکاران بدون داشتن دانش و اطلاعات کافی تمریناتی را انجام می‌دهند که در بیشتر موارد سبب آسیب‌دیدگی آن‌ها می‌شود.

در تمریناتی که از ضعیف‌شدن عضله جلوگیری می‌کنند و در تمرینات تقویت عضلات سه دسته‌بندی کلی وجود دارد که در ادامه در مجموعه فنر ورزشی به بررسی بیشتر این سه دسته و تفاوت های بین آن‌ها پرداخته شده است.

تمرینات ایزوتونیک چیست؟

تمرینات ایزوتونیک به تمریناتی گفته می‌شود که نیروی ثابتی به بدن وارد می‌کنند و اعضای بدن این نیروی وارده را در بدن جابه‌جا می‌کنند؛ برای مثال می‌توان تمرینات با وزنه را مثال زد. در این نوع تمرینات ممکن است ورزشکار وزنه‌ای در دست خود داشته باشد و یا وزنه‌ای روی دوش خود قرار دهد و با نشستن و برخاستن فشار وزنه را در بدن خود جابه‌جا کند. در تمرینات ایزوتونیک طول عضلات تغییر می‌کند و مفاصل بدن خم و راست می‌شوند. فشاری که به عضله وارد می‌شود تنها چیز ثابت در این تمرینات است.

انجام این نوع تمرینات به تقویت عضلات، بالابردن استقامت و حجم عضلانی بدن کمک می‌کند. درصورتی‌که منع ورزشی نداشته باشید می‌توانید از این تمرینات نهایت استفاده را ببرید. تمرینات ایزوتونیک تقریباً فراگیر است و شامل تمریناتی است که اغلب ورزشکاران در باشگاه مشغول به انجام آن‌ها هستند. در واقع باید گفت هر فردی متناسب با اهداف خود ایزوتونیک کار می‌کند. یکی از نمونه‌های تمرینات ایزوتونیک حرکت اسکات است. تمرینات ایزوتونیک به ساخت و تقویت ماهیچه‌ها کمک می‌کند و موجب می‌شود افراد با سهولت بیشتری انواع حرکات را انجام دهند.

همچنین بخوانید  ورزش تقویت ماهیچه کف لگن

تمرینات ایزومتریک چیست؟

طول عضله در تمرینات ایزومتریک تغییر چندانی نمی‌کند. در تمرینات ایزومتریک به‌صورت معمول ورزشکار در جایی ثابت است و عضلات او تحت‌فشار هستند. به علت فشار مشخصی که روی عضلات در این نوع تمرینات است اصولاً برای ورزشکارانی که آسیب‌دیده‌اند و یا در حال بهبود از آسیب‌دیدگی هستند تجویز می‌شود؛ برای مثال حالت پلانک که یک نمونه از این تمرینات است می‌تواند فشار مشخصی را به عضلات شما وارد کند. در تمرینات ایزومتریک شما به طور ثابت در یک موقعیت خاص قرار گرفته‌اید و چندان حرکت ندارید و فشار وارده روی عضلات شما است.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و ماهیچه کف لگن و کشاله ران خود را تقویت کنید.

تمرین‌های ایزوکنتیک، ایزومتریک و ایزوتونیک

تمرینات ایزوکنتیک چیست؟

به‌صورت معمول تمرینات ایزوکنتیک توسط ورزشکاران عادی انجام نمی‌شود. انجام تمرینات ایزوکنتیک نیاز به استفاده از دستگاه‌های تخصصی دارد؛ فلذا فقط ورزشکاران حرفه‌ای این نوع تمرینات را انجام می‌دهند. با استفاده از دستگاه‌های خاص تمرینات ایزوکنتیک انجام می‌شوند. این دستگاه‌های خاص سرعت حرکت عضله ورزشکار را ثابت نگه می‌دارند. انجام تمرینات ایزوکنتیک بیشتر برای ورزش‌های پرتاب نیزه یا پرتاب‌کنندگان توپ بیسبال مورداستفاده است. انجام این نوع تمرینات به ورزشکاران کمک می‌کند تا بتوانند از تمام قدرت عضله خود در لحظه استفاده کنند.

همچنین بخوانید: نکات باشگاه رفتن؛ نکاتی که باید قبل از رفتن به باشگاه بدانیم

تفاوت ایزوتونیک و ایزومتریک

نقطه مقابل تمرینات ایزوتونیک، تمرینات ایزومتریک است. تمرینات ایزومتریک بر عضلات خاصی تمرکز دارد و طول عضله در آن ثابت است؛ اما تمرینات ایزوتونیک کل بدن را درگیر می‌کند. تمرینات ایزومتریک در واقع نوعی تمرین کم‌فشار هستند که عضلات را بدون خم‌کردن مفاصل و بدون حرکت تحت‌فشار قرار می‌دهد. در واقع همان گونه که از نام آن پیداست iso-metric طول عضله در این نوع تمرینات تغییری نمی‌کند؛ اما عضله تمرین داده می‌شود و تحت‌فشار است.

یک نمونه آشنا برای این نوع تمرینات پلانک است. در تمرینات پلانک شما سر جای خود هستید و حرکت نمی‌کنید؛ ولی عضلات زیادی درگیر هستند. تمرینات ایزومتریک جهت حفظ قدرت و ثبات مفید است. این ورزش اغلب برای کسانی که از درد مفاصل مانند آرتروز رنج می‌برند و یا افرادی که آسیب‌دیده و رو به بهبودی هستند توصیه می‌شود. همچنین برخی شواهد نشان از آن است که این نوع تمرینات می‌تواند به کاهش فشارخون هم کمک‌کننده باشد.

همچنین بخوانید  ارتباط بین خواب و ورزش چیست؟ خوابیدن بعد از ورزش

تفاوت ایزوتونیک و ایزوکنتیک

تمرینات ایزوتونیک شامل مجموعه‌ای از تمرینات و حرکات است که باتکیه‌بر انقباضات پویا در تمام بازه حرکتی عضلات در برابر یک نیروی مقاوم مثل وزنه یا وزن بدن انسان انجام می‌شوند. در این نوع تمرینات نیروی ثابتی به بدن وارد می‌شود و اعضای بدن این نیروی وارده را جابه‌جا می‌کنند. در بعضی موارد انجام تمرینات ایزوتونیک بدون وزنه هم ممکن است و افراد مبتدی می‌توانند این حرکات را برای شروع بدون وزنه انجام دهند.

 درحالی‌که انجام تمرینات ایزوکنتیک نیاز به دستگاه‌های تخصصی دارد؛ بنابراین توسط ورزشکاران حرفه‌ای انجام می‌شود. استفاده از این دستگاه‌ها موجب می‌شود سرعت عضله ورزشکار ثابت نگه داشته شود. انجام تمرینات ایزوکنتیک به ورزشکاران این امکان را می‌دهد که بتوانند در لحظه از تمام قدرت عضله خود استفاده نمایند.

راه تشخیص تفاوت تمرینات ایزوکنتیک، ایزومتریک و ایزوتونیک

یکی از راهکارها جهت تشخیص تفاوت تمرین‌های ایزوکنتیک، ایزومتریک و ایزوتونیکبه‌خاطر سپردن ریشه این کلمات است. تمام این کلمات دارای ریشه یونانی هستند. با داشتن دانش در مورد ریشه این کلمات راحت‌تر می‌توانید تفاوت‌های آن‌ها را به‌خاطر بسپارید. واژه ایزو در تمامی این تمرینات با معنای یکسان بودن تکرار شده است. در واقع باید گفت در هر نوع تمرین یک مؤلفه یکسان وجود دارد. در یک نوع از آن طول ثابت است و تغییر نمی‌کند. در نوع دیگر آن تنش تغییر نمی‌کند و در نوع دیگر آن سرعت یکسان است. در ادامه جزئیات بیشتر این سه نوع تمرین بیان شده است.

  • ایزومتریک به معنای طول یکسان است به صورتی که با خم‌کردن مفصل ماهیچه‌های شما بلندتر یا کوتاه‌تر نمی‌شوند.
  • ایزوتونیک به معنای تنش یکسان است در واقع در این تمرین وزن روی عضلات شما ثابت می‌ماند.
  • ایزوکنتیک به معنای سرعت یکسان است به صورتی که در طول تمرین عضلات شما با سرعت یکسان منقبض می‌شوند.
همچنین بخوانید  نکات باشگاه رفتن؛ نکاتی که باید قبل از رفتن به باشگاه بدانیم

با دانستن این معانی بهتر می‌توانید تفاوت این نوع تمرینات را درک کنید. یکی دیگر از راهکارهای تشخیص این سه نوع تمرین دانستن نمونه‌ای از هر تمرین و معیار تشخیص هر کدام است.

  • تمرینات ایزومتریک مثل پلانک نیازی به خم‌شدن یا حرکت هیچ مفصلی ندارند.
  • تمرینات ایزوتونیک مثل اسکات شامل اعمال وزن ثابت و کشیدگی عضلات در حین حرکت مفاصل است.
  • تمرینات ایزوکنتیک با سرعت ثابتی انجام می‌گیرند که با پیشرفت می‌توان سرعت آن را افزایش داد.

دانستن این سه علامت نیز می‌تواند به شما کمک کند راحت‌تر بتوانید تفاوت بین این سه مدل تمرین را تشخیص دهید. هر یک از این سه تمرین برای افرادی مناسب و برای افرادی دیگر نامناسب است؛ فلذا تشخیص دقیق آن‌ها حائز اهمیت بسیار است.

همچنین خوب است بدانید با کمک وسیله ورزشی ففو می‌توانید به تقویت عضلات خود کمک کنید.

تمرین‌های ایزوکنتیک، ایزومتریک و ایزوتونیک

جمع‌بندی

در این مقاله به توضیح و تفاوت سه نوع تمرین ایزوکنتیک، ایزومتریک و ایزوتونیک که برای تقویت عضلات استفاده می‌شوند پرداخته شد. تفاوت‌های بین این سه نوع تمرین بسیار کم است و تشخیص این که کدام تمرین و در چه دوره‌ای برای شما مناسب است کار ساده‌ای نیست. معمولاً ورزشکاران با استفاده از مشاوران ورزشی خود نوع تمرین خود را در هر مرحله مشخص می‌کنند. بعضی از این تمرینات در مراحل اولیه و آماتوری مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ درحالی‌که بعضی دیگر در مراحل حرفه‌ای و برای مسابقات قهرمانی مورداستفاده قرار می‌گیرند. همچنین در برخی موارد ورزشکارانی که آسیب‌دیده‌اند و مصدوم شده‌اند در دوران آسیب‌دیدگی و یا در دوران بهبود نیاز به انجام بعضی از این تمرینات دارند.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و سینه های خود را حجیم و سفت کنید.

بدون دیدگاه

ارسال نظر

ایمیل شما نزد ما ایمن است و به نمایش گذاشته نخواهد شد.

12 + = 21

  • logo-samandehi