نقش تربیت‌بدنی بر سلامت دانش آموزان

نقش تربیت‌بدنی بر سلامت دانش آموزان

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و همه عضلات خود را به آسانی با یک وسیله تقویت کنید.

نقش تربیت‌بدنی بر سلامت دانش آموزان در عصر حاضر یکی از نیازهای مهم و ضروری است. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که تحرک رمز سلامتی است و تربیت بدنی تنها درسی است که از طریق حرکت به اهداف آموزشی پرورشی خود دست پیدا می‌کند.

تاثیر ورزش بر سلامت روانی دانش آموزان به‌قدری است که برنامه تربیت بدنی در مدارس باید به‌عنوان قسمت مهم و حیاتی از برنامه درسی قرار گیرد. به‌هیچ‌عنوان نباید تصور نمود که تربیت‌بدنی درسی حاشیه‌ای یا ضمیمه است و نباید این مقوله مهم در مدارس نادیده گرفته شود. در ادام دره فنر ورزشی به اهمیت تربیت بدنی در مدارس نیز اشاره شده است.

تاثیر ورزش بر سلامت جسمی دانش آموزان

انجام فعالیت‌های بدنی مناسب و هدفمند موجب بهبود حال روحی و جسمی هر فردی فارغ از سن و جنسیت می‌شود؛ ولی نقش تربیت‌بدنی بر سلامت دانش آموزان در دوران کودکی و نوجوانی که فرد از لحاظ جسمی و ذهنی بیشترین رشد را تجربه می‌کند از اهمیت دو چندانی برخوردار است. فعالیت بدنی به چند طریق می‌تواند بر رشد و پیشرفت کودکان و نوجوانان از لحاظ فیزیکی تأثیرگذار باشد. در ادامه برخی از تأثیرات ورزش بر سلامت جسمی دانش آموزان بیان شده است.

  • تقویت عضلات، استخوان‌ها و بالابردن ظرفیت شش‌ها
  • بالابردن انعطاف بدن و هماهنگی
  • کمک به تنظیم نمودن وزن بدن در کنار تغذیه مناسب
  • کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌هایی که در بزرگسالی خود را بروز می‌دهند؛ مانند دیابت نوع دو، مشکلات قلبی، سرطان، آلزایمر و …

نقش تربیت‌بدنی بر سلامت دانش آموزان

نقش تربیت‌بدنی بر سلامت دانش آموزان؛ سلامت روانی

نقش تربیت‌بدنی بر سلامت دانش آموزان تنها مربوط به بدن کودکان برای رشد و پیشرفت و جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری‌های جسمی نیست؛ بلکه می‌تواند بر سلامت روح و روان آن‌ها نیز مؤثر باشد. تاثیر ورزش بر سلامت روانی دانش آموزان به اشکال مختلفی اثرگذار است که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و ماهیچه کف لگن و کشاله ران خود را تقویت کنید.

  • کمک به رشد عملکرد ذهنی که از ابتلای کودکان و نوجوانان به بعضی از اختلالات روحی مثل بیش‌فعالی، افسردگی و وسواس فکری جلوگیری می‌نماید.
  • کاهش چشمگیر استرس و اضطراب و ایجاد حس آرامش
  • کمک به افزایش عزت‌نفس کودک
  • تنظیم خواب کودکان و کمک به جلوگیری از ایجاد مشکلات ناشی از بی‌خوابی یا خواب بیش از حد
  • نقش تربیت‌بدنی بر سلامت دانش آموزان کمک به افزایش تمرکز آن‌ها در زمان یادگیری
  • برقراری ارتباط بهتر با معلم‌ها و دیگر دانش‌آموزان و دوستان

فعالیت بدنی مناسب برای دانش آموزان

اکنون که به نقش تربیت‌بدنی بر سلامت دانش آموزان و تاثیر ورزش بر سلامت روانی دانش آموزان پی بردیم نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشیم تعریف ورزش مناسب برای کودکان و نوجوانان است. همان گونه که با هدفمند نمودن رژیم غذایی کودک و نوجوان می‌توان کاری کرد که بهره‌ی بهتری از مواد غذایی ببرد، به همان روش هم با هدفمند نمودن فعالیت‌های بدنی آن‌ها می‌توان کمک بسیاری به رشد و پرورش کودکان و نوجوانان کرد.

همچنین بخوانید  دستور پخت 4 کیک رژیمی برای ورزشکاران و بدنسازان

ورزش و فعالیت بدنی نیز مانند هر امر دیگری قواعد مخصوص به خود را دارد و باید به نحو درست انجام شود تا بهترین نتیجه حاصل گردد. نکته اولی که لازم است به آن توجه شود مقدار زمان مناسب برای فعالیت‌های بدنی است.

انواع مختلف فعالیت های بدنی و ورزشی مناسب برای دانش آموزان

باتوجه‌به نقش تربیت‌بدنی بر سلامت دانش آموزان لازم است که والدین اطمینان حاصل کنند که کودک در برنامه ورزشی خود انواع مختلفی از فعالیت‌ها را جای‌داده است و مکرراً در حال انجام یک نوع فعالیت نیست. متنوع‌کردن انواع فعالیت‌های ورزشی کودک باعث تقویت قسمت‌های مختلف بدن می‌شود. این موضوع همچنین از تکراری و خسته‌کننده شدن فعالیت‌های ورزشی برای کودک و نوجوان جلوگیری می‌کند. در ادامه به چند مورد از فعالیت‌هایی که برای کودکان و دانش آموزان مناسب تلقی می‌شوند، اشاره شده است.

1. پیاده روی یا دویدن

دویدن فعالیتی نیست که به دلیل تاثیر ورزش بر سلامت روانی دانش آموزان والدین بخواهند فرزند خود را به سمت آن سوق دهند؛ زیرا اکثر کودکان علاقه‌ بسیاری به ورزش‌هایی مثل دویدن دارند. تنها کاری که والدین لازم است انجام دهند هدفمندکردن این فعالیت کودکانه است تا فرزندشان از فواید آن بهترین بهره‌ را ببرند.

2. نقش تربیت‌بدنی بر سلامت دانش آموزان؛ دوچرخه سواری

یکی از ورزش‌های مفرح و درعین‌حال به‌صرفه برای دانش آموزان دوچرخه‌سواری است. این ورزش همچنین یک روش حمل‌ونقل سازگار با محیط‌زیست محسوب می‌شود. به دلیل نقش تربیت‌بدنی بر سلامت دانش آموزان درصورتی‌که امکان دارد سعی کنید فرزند خود را تشویق به استفاده از دوچرخه برای رفت‌وآمد به مدرسه کنید. در این صورت دیگر لازم نیست که زمان دیگری را هم به ورزش اختصاص دهد.

3. شنا کردن

درصورتی‌که فرزند شما قابلیت شناکردن را دارد و ترسی از آب ندارد این فعالیت بدنی می‌تواند سود زیادی برای او در بر داشته باشد. نکته مهم دیگری که موجب تبدیل شنا به یک ورزش عالی برای کودکان و نوجوانان می‌شود این است که شنا به ایجاد عضله کمک می‌کند. شناکردن درصورتی‌که هوا برای پیاده‌روی و دویدن بسیار گرم باشد می‌تواند بهترین جایگزین محسوب شود. تشویق دانش آموزان به یادگیری شنا اهمیت نقش تربیت‌بدنی بر سلامت دانش آموزان را چندین برابر می‌کند.

همچنین بخوانید  نکات باشگاه رفتن؛ نکاتی که باید قبل از رفتن به باشگاه بدانیم

4. تاثیر ورزش بر سلامت روانی دانش آموزان؛ برخی از فعالیت های مربوط به بدنسازی

فعالیت‌های مربوط به رشته ورزشی بدنسازی مثل شنای سوئدی یا بارفیکس که به ساخت عضله و تقویت استخوان‌ها هم کمک می‌کنند برای کودکان و نوجوانان نیز مناسب هستند. چنانچه به هر دلیلی امکان ورزش‌کردن در بیرون از خانه وجود نداشته باشد، کودک می‌تواند این فعالیت‌ها را در خانه نیز انجام دهد. انجام این نوع از فعالیت‌ها به طبع سخت‌تر و چالش‌برانگیزتر از انواع دیگر فعالیت‌ها هستند و امکان دارد که کودک به آن‌ها علاقه زیادی نشان ندهد. تبدیل‌کردن این نوع فعالیت‌ها به مسابقه چه با والدین یا دیگر اعضای خانواده می‌تواند سبب ایجاد شوق در کودک شود.

5. ورزش های گروهی مانند فوتبال و بسکتبال

نقش تربیت‌بدنی بر سلامت دانش آموزان موجب شده تا والدین نسبت به انتخاب نوع فعالیت ورزشی کودک خود حساسیت بیشتری به خرج دهند. ورزش‌های گروهی مثل فوتبال نمونه بارز تاثیر ورزش بر سلامت روانی دانش آموزان هستند. احتمالاً این نوع از فعالیت‌ها ورزش‌هایی هستند که فرزند شما بیشترین علاقه را به آن‌ها نشان می‌دهند. انجام کارهایی مثل دیدن مسابقات ورزشی یا جام جهانی فوتبال و مسابقات المپیک شوق ورزش‌کردن را در اکثر کودکان بیدار می‌کند. شرکت در ورزش‌های گروهی همچنین به اجتماعی شدن فرزند شما و دوست‌یابی او کمک بسیاری می‌کند.

لازم نیست که والدین حتماً برنامه‌ریزی پیچیده‌ای برای این نوع فعالیت‌ها داشته باشند؛ زیرا کودکان و نوجوانان به‌صورت طبیعی شوق و هیجان زیادی جهت انجام این ورزش‌ها دارند. به همین دلیل به‌راحتی می‌توان این فعالیت‌ها را در برنامه کودک و نوجوان خود جای داد. با توجه به اهمیت و نقش تربیت‌بدنی بر سلامت دانش آموزان نکته دیگر که باید به آن توجه نمود این است که نیازی نیست کودکان و نوجوانان همه ورزش‌های فهرست بالا را انجام دهند؛ بلکه انجام دو یا سه نوع فعالیت بدنی برای آن‌ها کفایت می‌کند. بیشتر از این مقدار می‌تواند موجب خسته شدن کودک شما شود که در این صورت شاید از انجام تمام فعالیت‌ها سرباز زند.

همچنین بخوانید: رژیم غذایی مناسب برای کودکان

نقش تربیت‌بدنی بر سلامت دانش آموزان؛ اصول صحیح ورزش

باتوجه‌به نقش تربیت‌بدنی بر سلامت دانش آموزان اگر زمانی که کودک به ورزش اختصاص می‌دهد به شکل اصولی و باتوجه‌به قواعد آن ورزش نباشد می‌تواند سبب بی‌اثر شدن فعالیت بدنی و یا حتی آسیب‌دیدن دانش‌آموز شود. لازم و ضروری است که امنیت و سلامتی کودکان و نوجوانان قبل از انجام هر نوع فعالیتی در نظر گرفته شود. در زیر به برخی از اصول صحیح ورزش برای دانش‌آموزان اشاره شده است. برای دستیابی به بهترین تاثیر ورزش بر سلامت روانی دانش آموزان لازم است نکات زیر رعایت شود.

  • گرم و سردکردن به‌صورت اصولی
  • همراه‌داشتن تجهیزات لازم و پوشیدن لباس مناسب
  • مصرف مقدار کافی آب
  • درنظرگرفتن خستگی کودک و اختصاص‌دادن روزهایی برای استراحت کودک
همچنین بخوانید  تفاوت کاهش وزن و کاهش سایز چیست؟

نقش تربیت‌بدنی بر سلامت دانش آموزان

اهمیت تربیت بدنی در مدارس

تربیت بدنی یکی از برنامه‌های پرطرف‌دار و ثابت در برنامه مدارس است. تربیت بدنی و ورزش مقوله‌ای است که در هر اجتماع و جامعه‌ای دارای جایگاه ویژه است. همچنین نقش ورزش در شکوفایی استعدادهای مختلف افراد و متعاقب آن تقویت و افزایش ظرفیت‌های اخلاقی، تربیتی، جسمانی، ذهنی، عقلی، مهارتی، عاطفی و اجتماعی افراد انکارناپذیر است. در واقع می‌توان گفت که تربیت بدنی بخشی از تعلیم‌وتربیت است و موجب رشد ابعاد جعبه ارسالی شخصیتی، شناختی و اجتماعی کودکان می‌شود. نقش تربیت‌بدنی بر سلامت دانش آموزان پررنگ و بسیار مهم است. در ادامه به برخی از دلایل اهمیت تربیت بدنی در مدارس اشاره شده است.

  • جلوگیری از چاقی
  • تقویت حرکات درشت
  • هماهنگی دست‌وپا و چشم
  • استفاده از انرژی
  • مهارت‌های اجتماعی و کارگروهی

جمع‌بندی

یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی نه‌تنها کودکان و نوجوانان؛ بلکه هر انسانی ورزش و فعالیت بدنی است؛ ولی نقش تربیت‌بدنی بر سلامت دانش آموزان به این دلیل که بیشترین مقدار رشد بدنی و ذهنی در سنین کودکی شکل می‌گیرد بیشتر است. شاید یکی از مهم‌ترین کارهایی که والدین می‌توانند جهت سلامت جسمی و روحی کودک خود انجام دهند تشویق کودکان به ورزش‌کردن و مدیریت آن باشد.

تاثیر ورزش بر سلامت روانی دانش آموزان سبب شده تا والدین نسبت به انتخاب ورزش مناسب برای فرزندان خود حساسیت بیشتری به خرج دهند. همان‌طور که در بالا بیان شد وجود مزایای بسیار برای تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی موجب شده تا اهمیت تربیت بدنی در مدارس پررنگ‌تر شود.

اگه فرزندانتان به دلیل تحصیل زمان کافی برای ورش کردن را ندارد و یا رفت و آمدش دشوار است، می‌توانید ورزش با وسیله ورزشی ففو را در برنامه هفتگی او جای دهید. این وسیله کاملا استاندارد بوده و برای تمام سنین مناسب است.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و سینه های خود را حجیم و سفت کنید.

بدون دیدگاه

ارسال نظر

ایمیل شما نزد ما ایمن است و به نمایش گذاشته نخواهد شد.

7 + 2 =

  • logo-samandehi